IMG_0236_edited_edited.jpg

PROSJEKTER til 2026

St.Josef menighet feirer 100 år!

St. Josef menighet forbereder seg til å feire sitt 100 års jubileum i 2026.

I forbindelse med det ønsker vi å gjennomføre spennende prosjekter for å markere denne store begivenheten.  Vi håper mange vil bidra økonomisk.

St Olav St Josef_edited_edited_edited.pn

Prosjekt "figurer"

Etter at menigheten ble opprettet i 1926, ble St. Olavs kapell hos søstrene i Haraldsgata 21 raskt altfor beskjedent, og man begynte å drømme om en egen kirke. Denne ble bygget først i 1933 for kr 22 000 takket være gaver fra mange givere.  Etter at kirken ble ferdigbygget, ønsket man figurer av hl. Olav og hl. Josef plassert i nisjene på fondveggen. Dette er ennå ikke blitt gjennomført. Om du vil, kan du være med på å oppfylle drømmene til de første medlemmene av St. Josef menighet og bidra til prosjektet. Kostnad med montering og sikring ­: 140 000 kr.

vindu i kirken.jpg

Prosjekt "vinduer i kirken"

Jernvinduene laget av Alfred Andresens verksted i Larvik stammer helt fra kirkens byggeår 1933, og det samme gjelder de opprinnelige små glassrutene satt på plass og utformet i korsmønster av glassmesteren Aspaas i Haugesund. Reidar Aspaas startet glassmestervirksomheten i Haugesund i 1916.

Siden 1933 har mange av de opprinnelige små rutene imidlertid blitt knust og tilfeldig erstattet. Korsmønsteret er ikke lenger så tydelig. Vi ønsker å renovere alle vinduene i kirken for å få det gamle korspreget tilbake. I 2023 kontaktet vi Glassenteret og fikk tilbud om "montasje av glass over inngangsdør, bytte av glass i vinduer i henhold til befaring, fuge utvendig rundt rammer, rense eksiterende glass for smuss og maling".

Kostnad: ca.120 000 kr.

sakristi.jpg

Prosjekt "sakristi"

Møblene i sakristiet er i ferd med å gå i stykker pga. fuktskader og lar seg ikke reparere. Det er ønskelig med nye møbler tilpasset kirkens stil og behov og ikke minst størrelsen på det lille rommet. Vi engasjerte allerede i 2022 møbelsnekkeren Idar Johannessen, som skisserte nye møbler. Materialet som skal brukes, er hovedsakelig furu. Det er tegnet store skuffer til messehagler og også oppbevaring i form av mindre skuffer, skap og hyller. Veggen mot øst skal ha plass til en liten vask, skap til støvsuger og ellers oppbevaring til diverse utstyr.

Prisoverslag: ca. 450 000 kr.

IMG_0236_edited.jpg

Prosjekt " 2 minnetavler"

Menigheten ble opprettet takket være St. Franciskus Xavierussøstrene. De kjøpte eiendommen i Haraldsgata 21 i desember 1923 og innredet det til et lite hospital med kapell og hage.

Søstrene forlot Haugesund 3. mars 2003, og siste søster Mary Doyle døde 2. juni 2024 i Bergen. Det er på tide å montere en minnetavle i kirken for å hedre søstrenes pastorale arbeid i Haugesund.

​Det er lurt også å minnes Pastor Hugo van der Vlugt – sognepresten i menigheten (november 1932–august 1939) under kirkens byggearbeid.

I september 1939 ble han flyttet til St. Torfinn menighet i Hamar.  Den 29. juni 1942 ble han arrestert av tyskerne og døde 4. mars 1943 i tysk konsentrasjonsleir i Sachsenhausen. Menigheten i Haugesund sørget lenge etter hans død.  Han var den første presten fra Norge som falt under krigen.

Bankkonto for prosjekter:

3207.42.44180